Translate

Tuesday, April 17, 2012

TERBAIK...PRUBSN-Smartlink? ATAU SSPN?


Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN)
SSPN adalah skim yang dijamin kerajaan – maksudnya setiap wang anda yang tersimpan di bawah skim ini akan diganti oleh kerajaan sekiranya kerugian berlaku (i.e. sama seperti Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan lain-lain pelaburan di bawah PNB).
Pulangan pelaburannya dari 2005 – 2007 ialah 4% setahun. Simpanan maksima ialah RM50,000 setiap akaun.
Di samping itu, manfaat perlindungan insurans dan bayaran pampasan atau khairat kematian juga disediakan secara percuma kepada semua pendeposit yang layak.
Kenapa anda patut melabur di dalam SSPN?

1. Anak-anak anda hanya layak untuk memohon pembiayaan pendidikan PTPTN sekiranya anda melabur di dalam SSPN. Dengan kadar pembayaran balik 1%, skim ini adalah dana pendidikan yang termurah di Malaysia.

 2. Anda boleh mendapat pelepasan cukai sehingga RM3000 untuk setiap individu yang melabur (RM6000 sekiranya pasangan anda juga melabur dan mengisi borang cukai yang berlainan)
NOTA: Jumlah maksima pelaburan untuk anak-anak anda – ibu dan bapa ialah RM100,000 (dua akaun)

3. Bagi ibubapa yang berpendapatan kurang dari RM2,000 sebulan, setiap pelaburan anda akan digandakan oleh kerajaan di bawah insentif “Matching scheme”.
NOTA: Sekiranya anda, hanya mampu untuk melabur di satu dana, pilihlah SSPN kerana perlindungan percuma dan “Matching Scheme” ini.

PRUBSN-Smartlink
Takaful Pendidikan adalah pelan takaful berkaitan pelaburan (Takaful investment link) yang diuruskan oleh syarikat-syarikat Takaful di Malaysia. Anda akan bayar caruman setiap bulan yang akan dibahagikan untuk kegunaan
 i. perlindungan Takaful,
ii. pelaburan di dalam dana-dana amanah
iii. membayar kos-kos pentadbiran dan operasi syarikat Takaful berkenaan

Ia adalah simpanan jangka panjang dan pelan perlindungan untuk kebajikan anak-anak. Anda boleh memilih strategi pelaburan dan dana-dana amanah sendiri – majoriti syarikat mempunyai TIGA dana : ekuiti, balance dan bon. Kebanyakan syarikat juga membenarkan satu pertukaran dana percuma setahun.
Pulangan pelaburan dana-dana ini berbeza mengikut strategi masing-masing. Untuk pulangan yang maksima anda perlu melabur semasa harga NAV yang rendah dan menjual apabila harga tinggi.
Contoh-contoh pelan Takaful pendidikan yang ada di pasaran Malaysia sekarang ialah:-

PRUBSN-Smartlink
Takaful Sarjana (Etiqa)
Takaful Siswa (Takaful Malaysia)
Ikhlas Education Takaful (Takaful Ikhlas)

 Kenapa anda PERLU melabur di dalam Takaful Pendidikan sebagai satu strategi simpanan anak-anak anda?

 1. Anda boleh “stretch” kegunaan wang anda – untuk pelaburan dan juga pelindungan (2 dalam 1).
Dengan menyimpan hanya RM100 sebulan anda akan mendapat pulangan pelaburan DAN juga PERLINDUNGAN TAKAFUL sehingga RM100,000 sekiranya sesuatu berlaku kepada anda (pembayar) atau anak anda.
Ini berbeza sekiranya anda melabur RM100 sebulan di ASB atau saham-saham amanah (unit trust) lain. Anak-anak akan kehilangan simpanan yang berterusan apabila anda mati atau tidak mampu bekerja lagi.

2. Ia adalah satu pelaburan jangka panjang
Dengan perancangan yang berkesan, anda boleh menyimpan sehingga 18 ke 20 tahun untuk dana pendidikan anak anda. Sehingga kini, saya kira ada 39 dana takaful di Malaysia.
Tingkatkan ilmu pelaburan anda kerana melabur di unit trust dan Takaful Investment Link memerlukan skil untuk memilih, menukar dan menjual (Pilih, Tukar dan Jual) dana berdasarkan waktu, risiko dan keadaan semasa – untuk mendapatkan pulangan yang tinggi. “Compounded return” ini akan meningkatkan jumlah dana simpanan anak-anak anda.

3. Anda juga boleh mendapatkan perlepasan cukai sehingga RM3000 setahun untuk simpanan pendidikan anak-anak (RM6000 sekiranya pasangan anda juga melabur). Tetapi, perlepasan cukai ini dikongsi dengan had pelan Kesihatan (combine limit). Jadi, sekurang-kurangnya anda patut melabur sebanyak RM250 sebulan untuk tujuan pendidikan dan kesihatan.
Perlepasan cukai pula ialah sebanyak RM720 (RM3000 sebulan @ cukai 24%). Lepas juga sebulan bayaran kereta!

untuk maklumat lanjut boleh hubungi saya..
nak tahu unjuran simpanan mengikut bajet anda, sila klik disini

No comments: